Customer Avatar

SZCZEGÓŁ W E- BIZNESIE O KTÓRYM LUDZIE ZAPOMINAJĄ

Chcesz odnieść sukces w e-commerce? Mieć dużo kupujących klientów?

Musisz określić do kogo chcesz dotrzeć z oferowanym produktem/ usługą.

Do tego potrzebujesz określić CUSTOMER AVATAR czyli stworzyć obraz idealnego klienta aby dokładnie wiedzieć do kogo i w jaki sposób skierujesz swoją ofertę i komunikaty marketingowe

DLACZEGO WARTO STOSOWAĆ

Idealny klient to osoba, która potrzebuje naszych produktów. Jest to przedstawiciel grupy odbiorców, do której chcemy skierować naszą ofertę, oraz prowadzić kampanię reklamową pod kątem ich potrzeb. Takich avatarów można tworzyć wiele, zależnie od ilości oferowanych usług.

Customer Avatar jest niezwykle ważnym narzędziem. W kilka godzin pozwala ustalić do której grupy odbiorców chcesz dotrzeć i gdzie chcesz się reklamować.

Dzięki avatarowi oszczędzasz czas i pieniądze które byłyby przeznaczone na nietrafione kampanie. Kampanie reklamowe które są sporządzone przez klienta przyniosą znaczenie większe zyski w krótszym odstępie czasu.

Zaoszczędzony czas i pieniądze włóż w rozwój firmy lub dalej rozkręcaj reklamowanie na coraz większą skalę.

JAK STWORZYĆ AVATAR – co musisz zrobić – 4 proste kroki

1. nadaj imę swojemu idealnemu odbiorcy – dzięki temu, będziesz w stanie lepiej skupic się na przykładowych potrzebach klienta

Najpierw powinniśmy go jakoś nazwać. Imię powinno być proste do zapamiętania, żeby nie mieszało się z innymi avatarami- tych można tworzyć nieskończenie wiele, odpowiednio do potrzeb. Dopiero później można przejść do szczegółów naszego klienta.

2. Odpowiedz sobie na najważniejsze pytania

Tworzenie customer avatar to nic innego jak odkrywanie, zadawanie sobie pytań, zagłębianie się w to kim jest nasz idealny klient. Proces ten polega na zadawaniu pytań i szukaniu odpowiedzi. Jakie to mogą być pytania? Odpowiedź jest prosta- praktycznie wszystko. Żeby znaleźć upragnioną grupę odbiorców, musimy wyobrazić sobie ich życie, jakiej są płci, wieku, gdzie mieszkają, czy mają dzieci, dlatego najlepiej podczas tworzenia profilu takiej osoby, jest zadawać pytania na tematy:

  • -Kim są?
  • -Jakiej są płci
  • -W jakim są wieku
  • -Ile zarabiają
  • -Gdzie pracują
  • -Czy mają dzieci
  • -Jakie mają hobby
  • -Czy są z kimś w związku
  • -Skąd pochodzą
  • -Czym się inspirują w drodze do celu
  • -Jakie są wartości którymi się kierują?
  • -Pracowitość
  • -Dbałość o szczegóły
  • -Rozwijanie kariery
  • -Dbanie o rodzinę
  • -Stabilizacja finansowa
  • -Wolność

Na tym etapie warto również zastanowić się z jakimi problemami lub przeszkodami zmagają się nasi konsumenci, i czy możemy rozwiązać ich problemy poprzez usługę jaką oferujemy. Firma która potrafi pomóc klientowi w trudnych sytuacjach, będzie bardziej ceniona na rynku w odróżnieniu od innych firm.

3.Skąd klienci biorą inspiracje

To o czym ludzie zapominają, to skąd grupa Twoich docelowych klientów pozyskuje wiedzę. Pomyśl jakie treści czytają Twoi klienci, jaka jest ich tematyka, czy są to książki, czy pisma. Dzięki ustaleniu tych danych możesz zawęzić obszar poszukiwań do jeszcze konkretniejszej grupy ludzi. Pozwoli Ci to łatwiej szukać klientów na portalach społecznościowych.

5. Spójrz na swój biznes z trzeciej osoby

Ważną częścią tworzenia avataru jest spojrzenie na swój biznes z trzeciej osoby, Musisz pomyśleć co może hamować klienta przed skorzystaniem z Twojej usługi. Co wpływa zachęcająco, a co odpychająco. Przedsiębiorca to najpierw powinien wykreować swój własny wizerunek, stać się wiarygodnym. Niestety w internecie, przy braku interakcji z klientem bywa to trudne, dlatego należy zadbać o wygląd strony, cenę, dobry kontakt etc.

NEGATIVE AVATAR

Negative avatar to wizerunek klienta który nie jest zainteresowany naszymi usługami. Jest on całkowitym przeciwieństwem customer avatar. Przy jego tworzeniu zadajemy sobie te same pytania, z tym że naszym celem jest ustalenie z jakiego powodu nie będzie zainteresowany w naszej ofercie. Stworzenie negative avatara jest opcjonalne, jednak pozwala zaoszczędzić sporo czasu przy tworzeniu customer avatar, ponieważ wiemy którzy klienci nas nie interesują w kontekście reklamowania produktu/usługi.

POZYSKIWANIE INFORMACJI

1. FACEBOOK INSIGHTS

Jeśli już Wiesz na co zwracać uwagę, należy zapytać gdzie mamy szukać tych informacji. Rozwiązań jest kilka. Pierwszym bardzo skutecznym narzędziem jest FACEBOOK INSIGHTS. Na podstawie tej usługi jesteśmy w stanie sprawdzić o klientach dane takie jak:

-Dane demograficzne (np. wiek, płeć, zainteresowania, wykształcenia, status związku, miejsce pracy)

-Polubione strony

-Lokalizacja i język,

-Aktywność na Facebooku

-Grupy w jakich poruszają się klienci

Dzięki tym informacjom już możemy skuteczniej targetować kampanię reklamową. Żeby jednak skorzystać z propozycji od Marka Zuckerberga, musimy reklamować się za pomocą facebook ADS.

2. Google Analitics

Drugim oprogramowaniem służącym do zbierania informacji na temat naszych klientów jest Google Analitics. Dane przekazywane przez tą platformę są nieco bardziej ogólne niż w przypadku Facebook Insights gdyż nie mamy wglądu w zainteresowania czy obecność w grupach. Dzięki narzędziu od Googla jesteśmy w czasie rzeczywistym sprawdzić takie rekordy jak np.

-Ile osób w danym momencie odwiedza naszą stronę

-Lokalizację naszych klientów

-Dane Demograficzne

Największym atutem Google Analitics jest możliwość dokładnego monitorowania czym klienci są zainteresowani na naszej stronie, co dodawali do koszyka, czasu jaki spędzają na naszej stronie, czy weszli na inne podstrony i wiele innych pomocnych narzędzi.

3. Szukaj Informacji samemu

Innym sposobem na znalezienie informacji jest po prostu przeprowadzenie ankiety. Nie każdy klient odpowie na pytania, jednak warto spróbować, ponieważ jest to sposób prosty, a jest szansa że w nasze ręce wpadną cenne dane.

Pomimo tego że na aktualnie na rynku jest wiele narzędzi do wynajdowania informacji na temat naszych klientów, to i tak znaczną częścią procesu jest dochodzenie do nich samemu.

Wykorzystaj media społecznościowe tj. FB, instagram, pintrest, twitter. Nie bój się rozmawiać z ludźmi, twórz ankiety, staraj się dotrzeć do klienta za wszelką cenę.

PROSTY SPOSÓB NA UŁATWIENIE SOBIE PRACY

Jak już wiadomo- czas to pieniądz.

Dlatego aby jeszcze bardziej ułatwić sobie prace nad avatarem Wykorzystaj do tego darmowe kreatory w internecie:

Hubspot:

https://www.hubspot.com/make-my-persona

The online videoproduction company:

https://onlinevideoproductioncompany.co.uk/customer-avatar-creator/

Stellar platforms